4050 kilo: Antwerp Ship Repair en 020

De Amsterdamse recherche heeft veel aandacht gehad voor Antwerp Ship Repair (ASR) omdat het de bestemmingshaven was voor de zeesleper Otton waar de 4050 kilo cocaïne in augustus 2003 gelost moest worden. De politie ‘vermoedt’ dat de eigenaar van een Amsterdamse scheepswerf – en een zakelijk contact van M. P. – betrokken is bij de 4050 kilo. Deze Amsterdammer was in 2003 via een Belgisch bedrijf mede-eigenaar van ASR. Daarom denkt de recherche dat deze man het bedrijf ASR ’ter beschikking heeft gesteld’ als ontvangstplaats voor de drugs of zelfs ‘gelden’ ter financiering van het Otton transport.

Uit het dossier blijkt inderdaad dat er geld is geleend door een bedrijf van deze Amsterdammer maar het is niet duidelijk met welk doel.

Antwerp Ship Repair gaat failliet in 2007. Volgens Antwerpse bronnen duikt tegen die tijd een bij de politie bekende Belg geregeld op bij deze werf. Het valt vakbondsbstuurders op dat er soms buitenlandse ploegen met Zuid-Europese of Portugese arbeiders op de werf aan het werk zijn. Maar deze vakbondsbestuurders kunnen niet altijd duidelijk vaststellen wat deze ploegen precies uitrichten.

De Belg verdwijnt als de curator hem uiteindelijk in 2007 de toegang ontzegd. Antwerp Ship Repair maakt daarna een doorstart.

De recherche vindt in 2009 een getuige die meer licht zou moeten werpen op financiering van het mysterieuze Otton-transport. Volgens deze getuige is er door Maar het is een getuige van twijfelachtig allooi.

(wordt vervolgd)

Lees ook:

De “bedrijvendokter”, de coke en M. P.

Witwasser M. P. moet zitten

Parool: ‘OM moet zich schamen voor onderzoek’