Dit zijn de salarissen in de drugshandel

Steeds vaker worden op de Spaanse kust drugs aan land gebracht met snelle boten. Die hebben de hasj eerder verder op zee aan boord geladen vanaf schepen die uit Marokko komen. De bevolking legt ze geen strobreed in de weg. Hieronder meer over wie wat in Spanje verdient in de drugshandel. 

Op de payroll van de grote drugsbazen staan verschillende ‘werknemers’. Er zijn bij de uitvoering van de handel, nadat de drugs zijn overgeladen vanaf de Marokkaanse schepen, immers meerdere taken te verrichten. In El Pais (Engels) geven verschillende overheidsfunctionarissen een inkijkje in het netwerk van de Spaanse drugshandel.

Kamikaze kapiteins

Allereerst zijn er de kapiteins van de snelle boten die de lading (veelal hasj, met soms een gewicht van 1200 kilo) in korte tijd met grote snelheid (soms tot wel 110 km per uur) naar de kust moeten brengen. Deze kamikaze kapiteins worden in de hiërarchische keten van de uitvoerders verreweg het beste betaald. Per tochtje bedraagt het ‘salaris’ soms wel tot 60.000 euro. Naast de gewilde kapiteins zijn er meestal ook nog twee à drie bemanningsleden aan boord om te assisteren. Zij krijgen 3000 tot 6000 euro betaald voor hun moeite.

Bootwerkers

Ook op land zijn er verschillende bendeleden actief. Allereerst zijn er de bootwerkers, de mannen die de drugs vanuit de speedboten overladen in four wheel drives. Ze klaren dat klusje vaak binnen twee minuten. Hun inkomsten: 3000 euro per lading. Per vracht zijn drie auto’s betrokken: eentje waar de drugs in worden geladen, eentje die voorop rijdt om te kijken of de route veilig is en eentje die zo nodig een politie-auto van de weg kan drukken. De chauffeurs, die de lading afleveren in loodsen, krijgen zo’n 6000 euro per trip. Vanuit de opslag wordt de drugs verder Spanje en Europa in vervoerd. De bewakers van de loodsen krijgen betaald afhankelijk van de hoeveelheid drugs die is opgeslagen en de duur van de opslag. Tenslotte zijn er ook nog verschillende bendeleden die op de uitkijk staan. Zij krijgen ongeveer 1000 euro per klusje.

El Niño

Aan het hoofd van de Spaanse bendes staan de onderaannemers. Bekende namen zijn onder andere Iván Odero, ook wel ‘El Niño,’ genoemd of Abdellah, die ook wel bekend staat als ‘El Messi.’ De onderaannemers, die het meest aan een transport verdienen, worden direct ingehuurd door de Marokkaanse handelaren.  Zij vertrouwen de organisatie van het transport toe aan de Spanjaarden.

Werkeloosheid

Het meest geld dat door de verschillende bendeleden wordt verdiend blijft in de lokale economie, die gebukt gaat onder een grote werkeloosheid (tot 30%). In die zin stimuleert de drugshandel de legale economie. Het komt dan ook voor dat de lokale bevolking van dorpjes aan de kust het opnemen voor de bendeleden. Op 16 april jl nog hinderden meer dan honderd bewoners van La Atunara politieagenten die een drugstransport wilden oprollen. De agenten werden getrakteerd op een regen van stenen. De drugsbendes worden door de steun van de bevolking steeds brutaler. Net als in Nederland klagen de autoriteiten van de kustplaatsen over een gebrek aan middelen om de drugshandel te bestrijden.