Fraude door internetbankieren daalt rap

Phishing is op zijn retour. Uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) blijkt dat de schade van fraude via internetbankieren sterk aan het dalen is. Cybercriminelen verleggen hun werkgebied naar onder meer datingwebsites.

Betaalpassen

De schade door fraude bij internet­bankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar overigens ook fors, tot 4,69 miljoen, schrijft de NVB. Grootste schade wordt veroorzaakt door verloren en gestolen betaalpassen, hoewel die wel is gedaald in de eerste helft van 2016.

Malware op retour

De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag tegenover een schade in de laatste helft van 2015 van 814.000 euro. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade door phishing nog 24,7 miljoen euro. Mensen blijken nauwelijks meer te reageren op valse e-mails waarin wordt gevraagd in te loggen op sites met malware. Volgens de NVB heeft voorlichting zijn werk goed gedaan.

Vals adres

“Pas-opstuurfraude” stak in 2015 de kop op. Daarbij worden slachtoffers via mail, sms, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals internetadres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken.

Criminelen proberen ook nog vaak via identiteitsfraude of via datingsites bankgegevens te ontfutselen.