Fraude met Rabo-app

In de afgelopen weken hebben oplichters een nieuwe manier gevonden om de Rabobank mobiele app te misbruiken. Daardoor wisten ze auto’s afhandig te maken van nietsvermoedende aanbieders op o.a. Marktplaats.

De fraudeurs nemen contact op met aanbieders van een auto, gaan daar heen en doen alsof ze het geld overmaken. Als je via de Rabobank app namelijk een transactie doet, terwijl je niet genoeg geld op je rekening hebt staan, zie je in de eerste paar minuten staan dat de transactie in behandeling is. Dit laten ze zien waarop de verkoper er van uit gaan dat het geld wordt overgemaakt.

Overschrijven

Meestal geven de criminelen aan dat het een aantal uur kan duren dat het overgemaakt is, waarop het kenteken van de auto alvast wel wordt overgeschreven. De auto wordt meegenomen, maar het geld wordt nooit overgemaakt. Als de oplichters dan door de politie hiermee geconfronteerd worden, zeggen ze het geld contant te hebben overgemaakt later.

Reactie

De Rabobank laat desgevraagd aan Crimesite weten:

Op het moment dat een klant via de Rabobankbankieren app een overboeking doet waarbij sprake is van te weinig saldo, krijgt de klant de melding “Met deze betaalopdracht overschrijdt u de bestedingsruimte”. Daarna kan de klant de opdracht alsnog invoeren als een geagendeerde opdracht die pas wordt uitgevoerd wanneer er weer sprake is van voldoende saldo. Criminelen gebruiken allerlei manieren om consumenten om de tuin te leiden. Dat kan bijvoorbeeld ook door zelfgemaakte screenshots te laten zien waarvan derden denken dat ze authentiek zijn. Dat zou in dit geval aan de orde geweest kunnen zijn.

De Rabobank maakt in zijn reactie niet duidelijk of zij n.a.v. deze incidenten de app zal updaten om het risico voor klanten op deze vorm van fraude te verhelpen of verkleinen.