De “bedrijvendokter” en de coke

{jcomments on}
De Nederlander Harry van Achteren is in Antwerpen verdacht van een grote fraude bij het Antwerpse bedrijf Container Repair & Trading (CTR) en zit al enkele weken in de cel. Het bedrijf zou door hem financiëel zijn uitgekleed. Van Achteren was eerder verdacht van fraude bij Antwerp Ship Repair (ASR). Dat bedrijf was de bestemming van 4060 kilo cocaïne in 2003 waar Amsterdammer M. P. nu voor wordt vervolgd.

 

Harry van Achteren noemt zich graag een bedrijvendokter. Hij was in de jaren ’90 betrokken bij het financiële schandaal rond het Maaspopfestival in Rotterdam, waar hij een celstraf voor opliep. Verder was hij betrokken bij schandalen rond uitzendbedrijf Meldridge en luchtvaartmaatschappij Jetsky. De Nederlandse curator Marc Udink zei in 2007 in FEM Business dat Van Achteren in Nederland betrokken was bij 65 tot 80 faillissementen.

In 2004 nam Van Achteren Antwerp Ship Repair over.

Volgens de Antwerpse Misdaadreporter doken er in 2004 in Antwerpse politiële kringen geruchten op dat ASR in handen was gevallen van figuren binnen de Colombiaanse georganiseerde misdaad. Eén van de eigenaren van Shiprepair was een Antwerpenaar die door de politie beschouwd wordt als een financier van drugstransporten, maar die niettemin nooit vervolgd is voor drugsfeiten.

Misdaadreporter sprak Belgische advocaten die beweerden dat Colombiaanse drugscriminelen de overname van ASR hebben gefinancierd, om zo controle over de werf in Antwerpen te krijgen. De werven van het bedrijf zouden dan niet alleen gebruikt kunnen worden voor de overslag van grote partijen drugs, de drugsmaffia zou Shiprepair ook hebben gebruikt om zeeschepen uit te rusten met verborgen opslagruimtes.

De federale politie van Antwerpen heeft die informatie over de inmenging van Colombiaanse criminelen nooit ernstig onderzocht. Volgens Misdaadreporter had Justitie de handen vol met het lopende fraudeonderzoek en speelde daarnaast de druk van de vakbonden en politiek om een faillissement af te wenden.

De werf van Shiprepair kwam naar voren in het onderzoek naar het Nederlandse cocaïnerecord: 4600 kilo in staaldraadhaspels in Rotterdam in 2005. Dat was een gecontroleerde doorlevering naar ASR. In Rotterdam haalde de politie de drugs eruit terwijl de haspels naar de kaai van ASR werden doorgestuurd waar ook arrestaties zijn verricht.

In de op één na grootste cokevangst in Nederland was ASR eveneens de bestemming. Dat gaat om de 4050 kilo cocaïne die in 2003 werd gevonden in de Panamese zeesleper Otton op de rede van Vlissingen. Voor die vangst zijn een aantal Nederlanders en Colombianen veroordeeld maar de opdrachtgevers kwamen niet in beeld.

Justitie denkt nu dat M. P. de Otton (mede) gefinancierd heeft. De zaak loopt inmiddels bij de rechter-commissaris.

(wordt vervolgd)

De serie over de Otton:

4050 kilo: Antwerp Ship Repair en 020

4050 Kilo: Stoeien met de miljoenen

4050 kilo: M. P. en zeesleper Otton

Witwasser M. P. moet zitten

Parool: ‘OM moet zich schamen voor onderzoek’