Geschiedenis van de vliegveiligheid

Tussen 1968 and 1972 kaapten "vliegtuigkapers" om de week een lijntoestel. Ja echt, waar. Het staat in een boek over die tijd The Skies Belong to Us. Er is in de loop van de tijd veel gebeurd in de vliegtuigveiligheid, zo laat een terugblik van Wired zien. In 1970 waren er alleen op Amerikaanse toestellen 40 pogingen. 

Toch waren in die tijd de meeste luchtvaartmaatschappijen tégen (ja, serieus) individuele passagierchecks.

Dus na het inchecken, waarbij geen ID nodig was, keek de medewerker van de luchtvaartmaatschappij de passagier even goed aan. Als deze er verdacht uitzag werd in uitzonderlijke gevallen de passagier met een magneetscanner gecheckt. Alleen als die piepte werd er gefouilleerd.

9/11

Tot 9/11 (in 2001) konden in de VS passagiers worden weggebracht tot aan de gate door familie en bekenden.

Ingecheckte bagage werd alleen – zo nu en dan – op internationale vluchten gecontroleerd. De X-ray machine en de metaaldetector waren er al wel. Inchecken tot 30 minuten van de vertrektijd was nog mogelijk.

Beaarding-controle, schoenen uittrekken, de ban op vloeistoffen en schaartjes en de lichaamsscan is allemaal van na 2001 (IJshockeysticks mogen nog wel). 

Zie Wired.