Gezagvoerder kaapte mogelijk eigen toestel

De verdwijning van Malaysian Airlines vlucht MH370 begint steeds meer op een misdrijf te lijken. De Maleisische politie doorzoekt momenteel de woning van gezagvoerder Zaharie Ahmad Shah. Hij zou een fervente aanhanger zijn van een Maleisische politicus die drie dagen voor de mysterieuze vlucht werd veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf. Video na de break.

 

 

 

Anwar Ibrahim was vice-premier in de Maleisische regering van 1993 tot 1998, maar belandde nadien in de oppositie. In 2008 werd hij gearresteerd op verdenking van sexuele intimidatie van een mannelijke collega. De slepende rechtszaak die volgde werd door velen in Maleisie gezien als een politiek proces, dat uiteindelijk in hoger beroep resulteerde in een gevangenisstraf van vijf jaar voor Ibrahim.

Piloot

Zaharie Ahmad Shah zou een fanatiek aanhanger van Ibrahim zijn geweest, zo vertelden collega’s aan de politie. Op de dag van de veroordeling, 4 maart, zou Shah aanwezig zijn geweest bij het gerechtshof, waar Anwar Ibrahim vijf jaar celstraf kreeg. Drie dagen later moest Shah de Boeing 777 naar Peking vliegen. Inmiddels is gebleken dat de transponder die de positie van het vliegtuig doorgeeft opzettelijk is uitgezet.

Simulator

Gezagvoerder Shah stond bekend als een gedreven vlieger met veel ervaring. Thuis had hij een flight simulator gebouwd, die te zien is in het filmpje hieronder. De Maleisische autoriteiten onderzoeken nu of hij mogelijk de kaping heeft voorbereid op de vliegsimulator.

Er zijn ook aanwijzingen die duiden op andere daders. Saajid Badat, een Britse terrorist, heeft in ruil voor strafvermindering verklaringen afgelegd over verschillende plannen die zouden bestaan voor aanslagen. Badat heeft verteld dat hij in Afghanistan een ontmoeting heeft gehad met vier Maleisische mannen, die een terreurdaad aan het voorbereiden waren. Ze zouden van plan zijn geweest met een schoenbom de deur van een cockpit te forceren en daarna controle over het toestel willen nemen.

Kruishoogte

Opmerkelijk in dat verband ook dat het toestel, nadat het van zijn koers afweek, is geklommen naar 45.000 voet, terwijl de normale kruishoogte van een triple-seven op zo’n 30.000 voet ligt. De hoogte van 45.000 voet ligt boven de toegestane limiet voor een Boeing 777 en kan tot een ‘stall’ leiden, waarbij het toestel onbestuurbaar wordt. Het is onwaarschijnlijk dat een ervaren, professionele piloot dat zou doen en zou kunnen duiden op de betrokkenheid van een minder goed getrainde terrorist.