ABN AMRO: lek oorzaak fraude 5,6 mio

Het wegsluizen van 5,6 miljoen euro bij ABN AMRO was mogelijk doordat er een lek in de beveiliging van de bank zat. Het probleem is volgens de bank meteen ontdekt en hersteld. Maar daarmee is het verhaal nog niet volledig verteld. Het is voor het eerst dat er bij een Nederlandse banksysteem geld is weggehaald dat niet via een betaalrekening van een klant is verlopen. In De Telegraaf zegt een woordvoerder: ‘Het IT-systeem van de bank is niet gemanipuleerd. Er is geen sprake van digitale bankroof en klanten zijn niet gedupeerd.’

Geen digitale bankroof maar wel een publicitaire schade. Banken zijn zeer terughoudend met informatie over lekken in de beveiliging. IT-experts vinden de diefstal opmerkelijk en vragen zich af hoe de fraude in zijn werk is gegaan.

In De Telegraaf zegt één van de experts dat het bijna in de rede ligt te verwachten dat er iemand van binnen de bank bij betrokken is geweest.  ‘Zie het als een hek dat om en bank staat. Als iemand vaak langs het hek loopt om te kijken waar een gat is dan valt dat op,’ zegt er één.

Een ander: ‘De vraag is of de internetbeveiliging is gebroken of dat een bankprocedure niet klopt.’

De bank ontkent dat er sprake is van een corrupte medewerker.

Vaststaat dat het zeer bijzonder is dat dit soort fraudes in de publiciteit komen. Er is een geval bekend van uit 1993 waar een groep Russen erin slaagde om miljoenen van Citibank weg te sluizen.

Maar het is mogelijk dat het veel vaker voorkomt. Zegt weer een andere beveiligingsexpert: ‘Banken hoeven dit soort fraudes niet te melden.’

En dat doen ze ook liever niet.

Lees ook: ‘ABN 5,6 miljoen kwijt’; Bank van binnenuit gekraakt?