Antwerpen coke-haven nummer één
Nieuwe Revu legt deze week uit waarom 25% van de Europese cocaïne bij Antwerpen binnenkomt: het gaat om de pakkans. Er zijn op de afdeling drugs van de plaatselijke douane maximaal vijf mensen inzetbaar, op een containertoevloed van 8 miljoen stuks per jaar. Zo rond de 15.000 worden er gescand. Komt nog bij: de uitstekende toegankelijkheid van het haventerrein. Anders dan in Rotterdam zijn de containerbedrijven verspreid over een groot gebied.
Betere kansen dus voor het ongezien doorknippen van hekken om wat extra vracht uit een container te lossen.
Op sommige plaatsen kun je zelfs gewoon over de omheing klimmen. Een de Antwerpse (scheepvaart)politie komt maar nauwelijks op de haventerreinen kijken. Kortom: Antwerpen heeft het aan zichzelf te danken dat illegale aanvoer, niet alleen van coke maar ook van bijvoorbeeld sigaretten blijft stijgen.
Een haventopman verdedigt zich door te zeggen dat relatief veel schepen in Antwerpen uit Zuid-Amerika komen.
Bij de inzet van het Belgische justitieapparaat tegen de coke-importen speelt ook een rol dat de kopstukken van de organsiaties die de verdovende middelen binnenbrengen zelden uit Belgen bestaan, nee het zijn meestal Nederlanders. En dat dringt de vraag zich op in hoeverre het Belgisch parket en politieapparaat daartegen moet worden ingezet.
Er is trouwens wel een kentering: de douane krijgt er wat personeel bij en er komen backscatters, kleine mobiele scanners die langs containers kunnen rijden en snelle scans kunnen uitvoeren. En verder denken grotere bedrijven in de haven dat door