Cokekoning van Schiphol

In de papieren Telegraaf zaterdag een zeer opmerkelijk verhaal over een anonieme Amsterdammer, door de krant de ‘Cokekoning van Schiphol’ gedoopt. Het is het relaas van een loopbaan in de import van cocaïne die klein begon en groot zal eindigen. Inmiddels zou hij uitgetreden zijn uit wat hij noemt zijn ‘miljoenenbusiness’. In de krant van maandag komt het tweede deel. Het is het verhaal van een ras-Amsterdammer die zijn criminele carrière begon met stelen van brommeronderdelen maar al snel goede maatjes werd met André Brilleman, de vermoorde lijfwacht van Klaas Bruinsma. Hij deed ‘klusjes’ voor Bruinsma en zag Brilleman nog aan de vooravond van diens verdwijning: ‘Op de dag van zijn verdwijning kwam hij langs om te kletsen. Hij legde zijn wapen in mijn kast en zei dat hij een afspraak had.’ Daarna begon de Amsterdammer voor zichzelf.

Hij wilde zelf het grote geld en ging op Schiphol werken, alwaar hij zich opwerkte en specialiseerde in de lost luggage. Zo kon hij overal komen en mensen leren kennen en vooral het systeem. Hij slaat zijn slag als hij zelf labels mag plakken op ‘gevonden’ koffers die naar buiten de luchthaven gaan. Zijn eerste koffer ‘een blauwe samsonite’, met een partij die hij regelt met twee Colombianen, levert hem 180.000 euro op. Opvallend is dat de man, zonder opleiding van betekenis, eerst een jaar op de bagageafhandeling werkt om het systeem helemaal te leren kennen en pas langzaamaan daarna een tactiek voor het perfecte gat in de bewaking te ontdekken, en de juiste medewerkers te recruteren. In het voorbijgaan geeft hij koffers met andere contrabande (drugs of kinderporno) aan bij de douane.

In De Telegraaf staat niet in welke tijd dit traject heeft gespeeld. Dat zou het natuurlijk makkelijker maken om de identiteit van deze “Frank” te pakken te krijgen. De foto van een silhouet zal gen houvast geven als het al de bedoelde “Frank” zou zijn.

Maar dat het artikel gevoelige materie raakt en hard zal aankomen is duidelijk. Temeer omdat Frank spreekt van een ‘complete industrie die zich ingegraven heeft op Schiphol.’

De Koninklijke Marechaussee zegt in de krant ‘niet te kunnen en willen reageren’.