Criminelen onderscheppen post

Klanten van PostNL hebben een nieuwe vorm van fraude ontdekt, waarbij criminelen doorgeven dat slachtoffers hun post op een ander adres willen ontvangen. Op die manier krijgen de criminelen hun post, die er met privégegevens als bankrekeningnummers vandoor gaan.

 

Met die gegevens kunnen op websites producten worden besteld. Volgens een van de klanten onderscheppen de criminelen de pakketjes onderweg, zo schrijft hij op weblog GeenStijl. Als dat niet lukt, komen de artikelen gewoon bij de slachtoffers aan. Daarnaast hebben de criminelen de DigiD van het slachtoffer en de pinpas van zijn vrouw in handen.

PostNL bevestigt in gratis dagblad De Spits de vorm van fraude. De methode wordt vaker gehanteerd, maar het postbedrijf wil geen cijfers geven.

Ahmed Marcouch en Jeroen Recourt gaan kamervragen stellen naar aanleiding van de ingezonden brief van het slachtoffer aan GeenStijl. Hij zegt door zowel de politie als PostNL niet goed te zijn geholpen.