Mogelijk klacht nabestaanden crash

Boeing en Turkish Airlines worden niet strafrechtelijk vervolgd voor het ongeluk in 2009 bij Schiphol, aldus het Openbaar Ministerie. Oorzaak van de crash was vermoedelijk dat de vliegers zich niet hielden aan het protocol voor een plotselinge daling, Maar zij kunnen niet worden gehoord omdat ze allebei zijn omgekomen. Het vliegtuig kampte met een defecte radiohoogtemeter, die een te lage hoogte aangaf. Nabestaanden en slachtoffers zullen waarschijnlijk in beroep gaan bij het gerechtshof.

Bij de crash kwamen negen mensen om het leven en raakten ruim tachtig passagiers gewond.

Het OM zegt geen oordeel te kunnen vellen over het handelen van de piloten van de 737 omdat ze niet kunnen worden gehoord en dus belangrijke informatie over de aanleiding ontbreekt.

De luchtverkeersleiders van Schiphol maakten geen fouten, schrijft het OM.

Fabrikant  Boeing noch luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines valt strafrechtelijk iets te verwijten, volgens het OM, omdat het probleem met de radiohoogtemeter niet als gevaarlijk te boek stond, hoewel het wel bekend was. Er was zowel door de luchtvaartmaatschappij als Boeing geprobeerd het probleem op te lossen.

De piloten hebben geen goede doorstart gemaakt. Omdat de hoogtemeter faalde gaf het systeem het vliegtuig te weinig vermogen. Het systeem dacht dat het al vlak bij de grond zat en daardoor werd de snelheid te laag, de bemanning corrigeerde dat niet. Op het moment dat de knuppels begonnen te trillen – een laatste noodsignaal – wachtten de vliegers nog zeven seconden lang voordat ze maximaal vermogen gaven. Dat was te laat, waardoor het toestel crashte.

Advocaat Michel van Stratum vermoedt dat hij een artikel 12 procedure zal starten op verzoek van zijn cliënten, om zo toch vervolging af te dwingen, maar zegt nu eerst het gehele dossier te willen bestuderen. Van Stratum: ‘Het is wel heel makkelijk om nu te zeggen dat niet valt uit te sluiten dat piloten fouten hebben gemaakt, we kunnen ze niet meer horen, dus het blijft gissen. Er zijn gegevens op de flight data recorder en er ligt een metersdik dossier.’

Van Stratum wijst erop dat er mogelijk toch nog een verantwoordelijkheid ligt voor het handelen van de piloten bij Turkish Airlines. 

Verder zegt Van Stratum: ‘Op grond van onder het Wetboek van Strafrecht kan in sommige gevallen ook rechtsmacht worden gecreëerd als buiten Nederland strafbare feiten zijn begaan door buitenlanders, dat zou kunnen gelden voor de luchtvaartmaatschappij wiens vliegtuig in Nederland neerstort.’