Grote internetbedrijven getapt
De Amerikaanse National Security Agency (NSA) – dat zoveel mogelijk communicatie wereldwijd probeert af te luisteren – heeft sinds 2007 directe toegang tot de servers van onder meer Apple, Google en Facebook. Dat blijkt uit een top secret-document waarover vrijdag The Guardian en de Washington Post publiceren. Het supergeheime project PRISM staat ambtenaren in de VS toe te zoeken in gebruikersgegevens, tot aan de inhoud van e-mails toe. Ook Nederlandse gebruikers worden zo afgetapt.
Andere data die de NSA op die servers kan bekijken zijn: live chats, file transfers en inlog-data.
De authenticiteit van de Powerpoint presentatie van 41-pagina's is volgens de kranten bevestigd. Alle bedrijven die zijn benaderd door de kranten hebben medewerking aan een dergelijke back door ontkend. Maar in het stuk staat expliciet dat de bedrijven medewerking verschaffen voor de toegang.
Het stuk was niet bestemd voor distributie naar partners in bondgenoten van de VS.
Naast de servers van de giganten als Google en Microsoft heeft de NSA ook toegang tot een reeks van andere topbedrijven in de (computer) mediasector.
'Als ze het doen, doen ze het zonder ons medeweten', zei een topfiguur van één van de bedrijven tegen The Guardian.
Een woordvoerder van Apple zei 'nooit' te hebben gehoord van PRISM.
De toegang van de NSA tot de servers is gegeven door de regering van president George Bush II en de toestemming werd vernieuwd onder die van Obama in December 2012.
Door het programma kunnen diepte-analyses worden uitgevoerd (data-mining) op (historische) data die zijn opgeslagen op de servers, maar ook live communicatie kan worden gemonitord.
Ook buitenlanders kunnen zo in de gaten worden gehouden, dus ook de Nederlandse gebruikers van deze diensten, zoals hotmail of gmail. Op deze manier is afluisteren van internetcommunicatie zonder toestemming mogelijk.
Woensdag lekte uit dat er een geheime machtiging bestaat waarmee miljoenen klanten van top-telefonieprovider Verizon kunnen worden opgevraagd.
Microsoft – dat momenteel adverteert met de slogan 'Your privacy is our priority' was het eerste bedrijf dat meewerkte in december 2007. In 2008 volgden Google en Facebook. YouTube in 2010 en Skype en AOL in 2011. Apple doet mee vanaf 2012.
Zie The Guardian en de Washington Post.