Het imago van Willem Holleeder

Iedereen wilde met hem op de foto. Televisieprogramma’s stonden voor hem in de rij. Het woord knuffelcrimineel werd voor hem uitgevonden. Willem Holleeder. Vanavond in de serie Medialogica een tv-uitzending over hoe een van de grootste criminelen van Nederland in de media uitgroeide tot een fijne jongen van de gestampte pot. Crimesite bekeek het programma.

Door Timo van der Eng

Ze komen allemaal voorbij: Lange Frans, die samen met Holleeder een lied componeerde, Erik Noomen die hem een column bezorgde in Nieuwe Revu, Auke Kok die op een nostalgische wijze Holleeders jeugd beschreef.  Anderen, zoals Najib Amhali en Frank Evenblij die gezellig met Holleeder op de foto gingen, wensten geen commentaar te geven. Onbewust hebben ze allemaal bijgedragen aan het imago van Willem Holleeder als knuffelcrimineel.

Mediastrategie

Volgens Wout Morra, advocaat van de zussen Holleeder, heeft de Heineken-ontvoerder doelbewust een mediastrategie gevoerd, met uiteindelijk het gewenste resultaat. Niemand zag meer het ware gezicht van Willem Holleeder – behalve dan zijn directe familie en degenen met wie hij zaken deed.

Natuurlijk bevat het programma ook een deel van de geheime geluidsopnames die Sonja en Astrid Holleeder van hun tierende broer hebben geopenbaard. Die hebben immers geleid tot de afbladdering van het imago van de Heineken-ontvoerder. Afgezet tegen het beeld van de charmeur Willem Holleeder, de ‘gappie gap’, klinken de opnames zo mogelijk nog  ijzingwekkender.

En het werkt. Je kijkt toch met andere ogen naar bijvoorbeeld  de beelden van Holleeder in College Tour, het programma van de NTR waarin ook de Dalai Lama, Desmond Tutu en Sting optraden, nu je weet dat de charmante gast bijvoorbeeld zijn eigen zus en haar achtjarige zoontje bedreigde.

Gewiekst

Veel nieuwe feiten bevat de uitzending vanavond niet. Maar wel geeft het een heel goed overzicht hoe gewiekst Holleeder  de media heeft bespeeld. En hoe vrijwel iedereen er is ingetrapt. Zo vertelt advocaat Morra dat Holleeder, direct na zijn vrijlating in 2012, een afspraak in een bos heeft met Peter R. de Vries.  Wat De Vries niet weet is dat Holleeder in de voorgaande maanden bewust is afgevallen om zo een meer kwetsbare, verzwakte indruk te maken.

In die zin kun je je afvragen in hoeverre deze Medialogica met deze feitelijke reconstructie van de ontmaskering van Willem Holleeder tegelijkertijd ook juist niet weer bijdraagt aan een bepaalde bewondering: Willem Holleeder als uiterst slimme mediastrateeg.

Ga vooral kijken vanavond. Holleeder: de val van een knuffelcrimineel. Vanavond om 21:15 uur. NPO2.