Politie geeft keuze bij aangifte

In het kader van een experiment heeft de politie burgers de afgelopen tijd gevraagd hoe ze geholpen willen worden, in plaats van direct aangifte op te nemen.

Klant

Negen politieteams gebruikten hiervoor aan de balie een manier van werken, waarbij een organisatie uitgaat van het perspectief van de klant. Aanleiding was een onderzoek van de Politieacademie hierover. De werkmethode werd ingezet in Hoofddorp, Almere, in Limburg en in Purmerend.

Uit het experiment kwam naar voren dat een aangifte niet altijd leidt tot tevredenheid van de burger over het werk van de politie. Zij bleken veel vaker te vragen om hulp of bemiddeling, of wilden alleen een melding doen om hun verhaal kwijt te kunnen.

Juiste plek

In Purmerend vragen de politiemensen nu aan de balie of op straat wat de melder het liefste zou willen. Dat kost volgens de politie eerst meer tijd, maar die tijd blijkt later te zijn terugverdiend: bijvoorbeeld omdat de melding op de juiste plek terechtkomt; bij de politie zelf, de gemeente of een zorginstelling.

Tevreden

Het voorbeeld dat de politie noemt is dat van een man die aangifte doet, omdat zijn voordeur is vernield door een groepje jongeren. Agenten nemen een jongen mee naar het bureau, waar blijkt dat er geen opzet in het spel was. Na een bemiddelingsgesprek tussen de jongen, zijn ouders en de man vergoedt de dader de schade. Een betrokken teamchef van de politie: ‘In feite is de jongen voor niets aangehouden en verhoord, met als gevolg dat onnodige administratie rond de aangifte en aanhouding had moeten worden afgehandeld. De focus ligt nog te vaak op bestraffing van de dader, maar het strafrecht is niet altijd het antwoord.’