Politie laat vaak niks weten na aangifte

De politie laat na een aangifte vaak niks meer van zich horen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Politieacademie, die 354 burgers en agenten in de regio Midden- en West-Brabant enquêteerden. Dat schrijft het Nederlands Dagblad vrijdag. Er zijn plannen om het onderzoek in heel Nederland uit te voeren.

De onderzoekers bekeken de gang van zaken bij de Intake & Service-afdeling in de regio Midden- en West-Brabant. De afdeling kreeg een rapportcijfer van 6,9, maar volgens de onderzoekers valt er nog veel te verbeteren.

De politie liet in de helft van de telefonische meldingen niks meer van zich weten, terwijl dertig procent van de burgers dat wel zou willen. BIj meldingen via internet werd in tachtig procent van de gevallen geen contact opgenomen, terwijl zo’n 37 procent daar wel behoefte aan had.

Ook bij meldingen die binnenkomen via het algemene politienummer 0900-8844, zouden burgers vrijwel nooit iets terughoren. Volgens de onderzoeken is de terugkoppeling bij deze meldingen ‘vrijwel nul’. Voornamelijk als de meldkamer het druk heeft, verdwijnt de melding en hoort de burger er niets meer van.

Verder bleek uit het onderzoek dat slachtoffers het vervelend vinden dat ze een afspraak moeten maken om aangifte te doen. Soms duurt het daardoor een week of langer voor er daadwerkelijk aangifte gedaan kan worden.