De vlucht en de politiehelicopter

Het KLPD stelde in het persbericht naar aanleiding van de moord op Stanley Hillis dat de politie-helicopter aanvankelijk nog probeerde de auto van de dader(s) te volgen. Verder schrijft het KLPD: ‘Vanwege de nabijheid van Schiphol en het intensieve luchtverkeer, kon de heli niet vrij door het luchtruim bewegen.’ De kwestie daarmee echter niet afgedaan. Natuurlijk mag een helicopter niet ‘vrij bewegen’ maar als er één luchtvaartuig bijna alles mag in de lucht dan is het wel een politieheli die betrokken is bij een arrestatie, zo leren enkele telefoontjes.

Een woordvoerder van het ministerie van Infra en Milieu zegt dat een politieheli in principe vrij mag bewegen boven Amsterdam. Een vluchtplan hoeft niet tevoren worden ingediend. Een woordvoerder van de Luchtverkeersleiding Nederland:

‘Vergelijk het met een politieauto die met zwaailicht en sirene door de stad rijdt. Een politiehelicopter mag alles zolang het de veiligheid van de luchtvaart maar niet in gevaar brengt.’

De woordvoerder wil niet zeggen wat de specifieke omstandigheden zijn waar de politiehelicopter mee te maken had op die maandag 21 februari rond 12.00. ‘Vraag dat maar aan de politie’.

Maar ze benadrukt wel dat dat de politiehelicopter veel mag. De helicopter die de politie inzet om overvallers te achtervolgen mag bijvoorbeeld overal boven de stad vliegen.

Een oud-politieman die in Amsterdam aan een aantal lange achtervolgingen heeft deelgenomen zou de vluchtende daders adviseren de stad in te vluchten: ‘Wissel snel van auto en duik de stad in dan val je minder op.’

Kennelijk hebben de daders dat niet gedaan want uit het persbericht van het KLPD blijkt dat de helicopter bij de achtervolging kennelijk in de buurt van Schiphol kwam. Boven de stad kan immers vrij worden gevlogen.

Waar zou dat plaatsgevonden kunnen hebben?

De dichtstbijzijnde mogelijkheid voor contact met luchtverkeer bij Schiphol lag in zuidelijke richting. Bijvoorbeeld als de daders via de Gooise weg naar de A10 zijn gereden. Of via de Spaklerweg naar de A10. De aanvliegroute van de Buitenveldertbaan (27) ligt iets ten zuiden van de aansluiting van de A2 op de A10.

Die middag van 21 februari was van 11.45 tot 12.30 de Buitenveldertbaan geopend als startbaan in oostelijke richting. Maar het lijkt erop dat een laagvliegende helicopter een zuidwaarts rijdende vluchtauto in zuidelijke richting wel zou hebben kunnen volgen, gezien de hoogte die de de toestellen ter plaatse al hebben.

Die middag was als landingsbaan de Kaagbaan naar het noorden open. Binnenkomende vliegtuigen komen dan laag over de A4 dat het op die plaats moeilijk moet zijn geweest voor een helicopter een vluchtauto te volgen. Maar als de daders langs die richting vluchtten moet er voldoende tijd geweest zijn voor een de helicopter om tal van politiewagens in die richting te manoeuvreren.

Datzelfde geldt voor de andere landingsbaan, de Polderbaan in zuidelijke richting en de A9.

Die middag was de baan op Schiphol-Oost incidenteel in gebruik. Vluchten op die baan zouden een helicopter hebben kunnen hinderen. Maar, de politie kan indien nodig het luchtruim laten sluiten. Voor de baan van Schiphol-Oost die op die dag heel af en toe kleine luchtvaart te verwerken had moet dat geen al te groot probleem zijn geweest.

Al met al: hoe precies heeft het luchtverkeer van Schiphol de politiehelicopter kunnen hinderen?

Lees ook:

Heli’s vaker de weg kwijt (video)

KLPD: Onderzoek Rijksrecherche Hillis