‘Zes ton drugs per maand’

De Antwerpse haven is een belangrijke hotspot voor criminelen die zich met drugshandel bezig houden. Reporter Radio sprak met een Belgische drugsuithaler, die vanaf 2007 drugs uit containers in de Antwerpse haven uithaalde voor een internationale drugsorganisatie.

Joegoslaven

Volgens Filip, een gefingeerde naam, spelen Nederlanders een grote rol in de cocaïnehandel. Ze zijn belangrijk voor het transport van de drugs:

Joegoslaven zijn meestal de opdrachtgevers, in Zuid-Amerika zitten hun rechterhand, de luitenant. De meeste Joegoslavische connecties bevinden zich in de grote steden in Nederland. Daar wordt de drugs heen gebracht, waarna het verspreid wordt. […] Alles wordt dan binnen 2 dagen verdeeld, hoe veel het ook is.

60 ton

Zowel Filip als de Federale politie in Antwerpen en het Belgische Openbaar Ministerie schatten dat zo’n 70 tot 80 procent van de drugs die de haven ingevoerd wordt, bestemd is voor Nederland. Het blijft gissen om hoeveel het precies gaat. Volgens rapporten van onder andere de DEA en de VN zou er jaarlijks 60 ton de haven in gesmokkeld worden. Andere rapporten schatten de in beslag genomen hoeveelheid drugs door de Belgische politie op 10 tot 15% van wat er in de haven passeert. ‘Dit ‘dark number’ blijft dus onduidelijk. Wel hebben we dit jaar al 14 ton cocaïne in beslag genomen’, aldus substituut procureur- generaal aan het Hof van Antwerpen, Paul van Tichelt.

Fractie

Voormalig drugsuithaler Filip noemt de hoeveelheid drugs die politie en justitie in beslag nemen ‘slechts een fractie.’

Het gaat om enkele percentages van zo’n 6 ton drugs per maand. De controles in Antwerpen zijn lachwekkend. Er staan twee scanners over gans Antwerpen. Een is altijd kapot. En het duurt uren om je aan te melden bij zo’n scanner. In die tussentijd kan er veel gebeuren.  Nachts is er geen activiteit, de camera’s staan aan. En overdag is er zoveel beweging, dan valt niet zo op.

Tip

Bijna altijd zorgt een tip van een drugssmokkelaar aan de politie of douane ervoor dat drugs in beslag genomen wordt. ‘Het gaat enkel fout omdat het moet; soms wordt er een container drugs gepasseerd om iets anders, groters binnen te krijgen.’ Volgens rechercheur Paul Claeys van de Federale politie in Antwerpen is met name de fruitkaai, aan het begin van de haven, een populaire plek om drugs uit te halen. ‘Hier komen de schepen uit Zuid- Amerika aan, met daarin containers vol bananen bijvoorbeeld. De schepen komen altijd op vaste tijden aan.’ Uithaler Filip noemt ook ‘Kaai 730, bij Msc’ een plek in de haven waar veel drugs binnen komt. ‘Het was vroeger en nu nog steeds the place to be. De juiste connecties, de juiste haven verbinding met Zuid- Amerika.’

Hulp

Maar voor wie de haven niet kent, is het bijna onmogelijk om op de juiste plek te juiste container te vinden. De lading drugs terugvinden in deze wirwar van op elkaar gestapelde containers, van verschillende kleurtjes is als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Hulp van binnenuit is altijd nodig.

Het kan niet zonder havenarbeiders. Nooit van z’n leven. Je hebt mensen nodig die intern werken; iemand die de planning maakt, iemand die op de kade werkt en kan zien waar de container staat. En die eventueel de container kan verplaatsen als die verkeerd staat; misschien staan ze deur tegen deur en dan moeten ze gedraaid worden. Zo’n havenarbeider vraag je om een alfa-pas [pas waarmee je bepaalde terreinen op komt met de auto, red] te mogen gebruiken en de kade op te komen.

Deze dokwerkers halen ook vaak de drugs uit. Criminele ronselaars of tussenpersonen vinden deze arbeiders door de café’s af te gaan. ‘We zoeken naar havenarbeiders die problemen hebben met geld ofzo. Er zijn er zoveel.’ Volgens Filip ‘houden 2 of 3 van de 10 ploegen bij Msc aan kaai 730 zich bezig met nevenactiviteiten.’

Kick

Inmiddels zegt hij gestopt te zijn met drugs uithalen, maar volgens Filip is het moeilijk om te stoppen met het werk.

Eigenlijk kan je er niet uitstappen. Je wilt wel, je wilt met pensioen gaan, maar er zijn mensen die u kennen. En ze bieden gigantische bedragen. Het is adrenaline, de kick. Die kade waar wij op werken heeft 100 camera’s. En als je dan met lading van 200 kilo naar buiten rijdt…En je wordt niet gepakt. Dat geeft een kick. Omdat het gelukt is.

Reporter Radio zondagavond van 19.00, Radio 1