Vrouw van El Chapo lanceert ‘narco-merk’

Vrouw van El Chapo lanceert ‘narco-merk’

Emma Coronel Aispuro (foto) bezocht trouw de zittingen van het proces in New York tegen haar man Joaquín Guzmán Loera, alias “El Chapo”. Daar liet ze al merken van dure mode te houden, zo droeg ze tassen van Vuitton, riemen van Gucci en schoenen van Prada. Nu lanceert de 29-jarige Coronel een eigen mode-merk: “El Chapo Guzmán”.

Als eerste zullen er caps van El Chapo Guzmán worden gelanceerd, daarna volgen shirts en jassen.

Gevangenis

Half februari, kort nadat hij levenslang had gekregen, tekende Guzmán een overeenkomst waarmee hij zijn (beeld)rechten overdraagt aan het bedrijf van zijn 32 jaar jongere vrouw, JGL LLC. Hij had daar speciaal toestemming voor gekregen van de gevangenis. De advocaten van El Chapo speelden een rol bij het sluiten van de overeenkomst. Doordat El Chapo zijn rechten heeft overgedragen aan zijn vrouw wordt waarschijnlijk voorkomen dat inkomsten uit de exploitatie van het merk onder de Son of Sam-wet vallen, die er voor is bedoeld om te voorkomen dat criminelen hun misdrijven commercieel kunnen exploiteren, bijvoorbeeld door het verkopen van film- en boekrechten.

Mexico

Coronel had eerder al in Mexico geprobeerd het merk El Chapo vast te leggen, maar het Midden-Amerikaanse land wilde daar niet aan meewerken.

Pablo Escobar

In Colombia wordt getracht de exploitatie van Pablo Escobar tegen te gaan. Zijn portret wordt afgebeeld op talloze t-shirts die in straatstalletjes worden verkocht. Ook worden er in de stad Medellin zogenaamde Escobar-tours georganiseerd, die langs plekken gaan die een rol hebben gespeeld in het leven van Colombia’s meest beruchte drugsbaron. De Colombiaanse autoriteiten proberen die vormen van commercialisering en verheerlijking tegen te gaan. Zo werd het peperdure verblijf van Escobar, Hacienda Poles, omgevormd tot een themapark waarin aandacht wordt gevraagd voor de slachtoffers van drugshandel. Plannen voor een Escobar museum werden afgewezen.