Winkelier aansprakelijk bij overval

Winkeliers kunnen door verzekeraars aansprakelijk worden gesteld als hun personeel bij een overval gewond raakt. Dat schrijft het Algemeen Dagblad maandag. Die aansprakelijkheid komt met name in het geding als de winkelier in de ogen van de verzekeraar zijn bedrijf onvoldoende heeft beveiligd. Het AD sprak met letselschadeadvocaten en andere deskundigen naar aanleiding van een zaak waarbij een verkoopster die bij een overval werd neergestoken, in het gelijk werd gesteld.

Die overval was ruim twee jaar geledne in Utrecht. In geval heeft de verzekeringsmaatschappij van de winkeleigenaar de aansprakelijkheid op zich genomen en draait op voor de schade die de overval voor de werkneemster met zich meebracht. Het smartegeld kan in de tienduizenden euro’s lopen.

Ten tijde van die overval waren in de winkel geen beveiligingscamera’s aanwezig. De werkneemster was alleen en had geen overvaltraining gevolgd, terwijl ze daar wel geregeld om had gevraagd. Het was ook niet de eerste keer dat de winkel te maken kreeg met agressie en geweld.

Deskundigen vinden dat deze zaak duidelijk maakt dat verzekeringsmaatschappijen en rechters in de toekomst zullen vindt dat werknemers recht hebben op een veilige werkplek, ook in winkels. Verzekeraars zullen er in de toekomst vaker bij hun klanten op zullen aandringen dat de beveiliging op orde is.

Het Verbond van Verzekeraars onderschrijft dat ondernemers moeten waken over de veiligheid van hun personeel. ‘Laat je dat na en gebeurt er iets, dan kun je aansprakelijk worden gesteld.’