Track-en-trace buitenspel gezet
Autodieven die zich richten op exclusieve modellen hebben een methode om de de gsm-zender van het elektronisch voertuigvolgsysteem uit te schakelen: na de diefstal plaatsen ze stoorzendertjes in de wagen om het gsm-signaal te jammen. Dat schrijft De Telegraaf. Verzekeraars TVM en Achmea Centraal Beheer (marktleider op het gebied van autoverzekeringen) schatten dat ze het afgelopen jaar elk tientallen door hen verzekerde dure auto’s zijn kwijt geraakt. Volgens de verzekeraars is die trend stijgende.
In dure auto’s zit standaard een track-en-tracingsysteem ingebouwd. In speciale Europese centrales van beveiligingsbedrijven kunnen die signalen na een diefstal worden opgepikt.
De apparatuur zit in ook in vrijwel elke vrachtwagen. Volgens De Telegraaf is het systeem een veel gekozen optie op dure BMW’s uit de series 5 en X5, Mercedessen S en SL en sportwagens zoals de Porsche 911.
Opvallend genoeg denken De Telegraaf en TVM dat het plaatsen van jam-apparatuur – die in principe overal vrij te koop is – het werk moet zijn van: ‘Oost-Europese bendes die bestaan uit criminelen met een goede opleiding.’
Het is in ieder geval criminaliteit die ze bij TVM niet gewend waren.
De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit brengt een nuance aan. De beste track-en-trace-systemen sturen niet alleen via de gsm-band een signaal naar de alarmcentrale maar ook middels een eenvoudige lange golfzender. Dat signaal wordt niet geblokkeerd door een gsm-jammer. Probleem is dat die lange-golf optie lang niet in alle systemen zit ingebouwd.