Charles Zwolsman begraven in Amsterdam-Noord
{jcomments on}
Voormalig autocoureur en hasjhandelaar Charles Zwolsman (55) is vrijdagmiddag begraven op de algemene begraafplaats naast de hervormde kerk van Durgerdam. Vorige week vrijdagnacht overleed Zwolsman in zijn bed in de gevangenis van Nieuwegein aan een hartstilstand.
Zwolsman zat vast in afwachting van berechting in een grote hasjzaak voor de rechtbank van Arnhem. Zwolsman behoorde tot de grootste namen in de Nederlandse drugshandel. Daarnaast was hij enige tijd actief in de autoracerij.
Vrijdagmorgen 21 januari is zijn lichaam dood gevonden in zijn cel.
Zwolsman verruilde in de jaren tachtig zijn de bloemenhandel voor hasjhandel. Eén van de eerste keren dat Zwolsman in het nieuws kwam was hij aangehouden achter het stuur van een snelle auto, met op schoot zijn baby en naast zich zijn vriendin. Hij zou met 230 kilometer per uur over de snelweg zijn langsgekomen. ‘Hij kon verschrikkelijk sturen’, zegt een oud-politieman, ‘we hielden hem niet bij op een drukke snelweg.’
Zwolsman heeft meer dan tien jaar vastgezeten maar ook vele miljoen verdiend in met name de hasjhandel. Hij kreeg een ontnemingsvordering van 22,5 miljoen euro opgelegd die hij nog aan het afbetalen was. Aanvankelijk legde justitie hem 75 miljoen aan vordering op.
Op 11 mei 2010 is Zwolsman veroordeeld tot van drie jaar voor het bezit van 2.000 kilo hasj en vier vuurwapens.
Dit jaar diende er voor de rechtbank in Arnhem opnieuw een zaak waarin Zwolsman terechtstond. Hij was verdacht van het tussen 2005 en 2006 leiding geven aan een netwerk van kwekerijen en export van hasj naar Engeland, Ierland en andere West-Europese landen. In deze zogenoemde Doomer-zaak staan 37 verdachten terecht, die deels al zijn berecht en veroordeeld. Z. is ook verdacht van witwassen, dat deels gebeurde middels investeringen in raceteams waarin zoon Charles Z. junior reed. Charles Z. junior (31) is verdachte in dat verband.
Geen harddrugs
Zwolsman ging er prat op nooit in harddrugs te hebben gedaan. Tegen Marian Husken zei hij (in het boek Charles Z.): ‘Harddrugs, nooit van mijn leven. Als iemand beweert dat ik met cocaïne te maken heb gehad, val ik hem aan, hoe groot die ook is.’
Hasj deed hij des te meer. Uit Marokko, in grote hoeveelheden. Veelal regelde hij zijn transporten met vrachtwagens, waar hij eerst de bloemenwagens ook voor inzette. Later deed hij zaken met transportbedrijven die financiëel krap waren komen te zitten.
Ondanks verhalen houdt Zwolsman staande dat niet meedeed met de grote zeetransporten met Pakistaande en Afghaanse hasj die in de jaren negentig vanaf de kust bij Karachi naar West-Europa voeren, onder meer onder regie van Johan V., de Hakkelaar.
Autoracen
Zwolsman investeerde zijn eerst hasjwinsten onder meer in een racestal die in de Formule2 aan internationale wedsrijden deelnam. Hij exporteerde en mporteerde daarnaast dure en bijzondere auto’s. Ook voor de rechtbank in het begin van de jaren negentig wilde hij graag vertellen hoeveel auto’s hij kocht en verkocht en dat daarmee verschillende geldstromen konden worden verklaard.