Cokeboot in nood

Cokeboot in nood

Op donderdag 14 januari van dit jaar komt er een noodsignaal van sportvisboot De Zeeland. Het schip is  op zee in zware storm in de problemen geraakt. De vier opvarenden worden ternauwernood gered. De Zeeland zelf spoelt de volgende dag aan op het strand bij Cadzand. Met aan boord 1075 kilo pure cocaïne. 

Deze week in de Panorama een mooie reconstructie van de rampzalige tocht door oud-Crimesite redacteur Michael de Hoogh.

Verborgen ruimte

De lading, verstopt in een verborgen ruimte, wordt al spoedig ontdekt door de politie en Douane. De vier opvarenden die de avond daarvoor nog waren gered, worden aangehouden. De politie zit dan nog wel met de vraag: waar komt de enorme drugslading vandaan? Door knap recherchewerk komt de politie er uiteindelijk achter dat de cocaïne waarschijnlijk ergens op zee is overgeladen vanuit de sleepboot Marian-V, die vanuit Trinidad & Tobago en Suriname naar Nederland was gevaren.

Een dag voor kerst

Inspectie van de sleepboot leverde verschillende aanwijzingen op voor dit scenario. Op de bemanningslijst van de Marian-V staan zes leden; drie Nederlanders en drie Filipino’s. Ze worden alle zes gearresteerd. Twee van hen vertellen de politie hoe het volgens hen allemaal is gegaan. Een dag voor kerst, op 24 december 2015, vertrekt de Marian-V vanuit Paramaribo naar Nederland. Kort na vertrek komt er voor de Surinaamse kust een vissersboot langszij met de pakketten cocaïne. Met behulp van een kraan en begeleid door mannen met kalasjnikovs laden ze alles over op de Marian-V. Een deel van de bemanning zou niets hebben geweten van de voorgenomen smokkel, waardoor de sfeer op de boot totaal verziekt raakt.

No Surrender

De rechtbank behandelt het onderzoek naar de bemanning op de twee boten als twee aparte zaken. Tjeu N., No Surrender-captain uit het Brabantse Klunder krijgt van de opvarenden van De Zeeland (de boot die strandde bij Cadzand) de hoogste straf: hij wordt in april van dit jaar tot 6,5 jaar celstraf veroordeeld. De drie overige draaien voor vijf jaar achter de tralies. In de zaak rond de Marian-V krijgt Jack G. de hoogste straf: 6,5 jaar; hij wordt door betrokkenen gezien als de organisator van het coke-transport.