Alleen consumenten moeten Digibewust?

Wie wil er niet in een paar dagen 100.000 euro bij elkaar stelen en hosselen? Alles geld van nietsvermoedende internetgebruikers. Een soort life hack filmpje is daarover nu in omloop. Punt is alleen: het is niet echt is maar propaganda van Digibewust, een organisatie voor veilig gebruik van internet en hardware. Op deze manier wil Digibewust jongeren bewust maken van de risico's die internet met zich meebrengt en hen voorzichtiger gedrag aanleren. Video na de break.

Door @Wim van de Pol

'Internetfraude is voor slimme hackers kinderlijk eenvoudig als consumenten en bedrijven zich online naïef beveiligen en slordig met wachtwoorden en persoonlijke gegevens omgaan', zegt Marjolijn Bonthuis van Digibewust. 'Denken dat internetfraude jou niet overkomt of dat het niet bestaat, is naïef.'

Transparant

Bewustwording is natuurlijk heel erg nuttig. Maar het zou nog veel nuttiger zijn als banken, en computerbedrijven – de krachten achter Digibewust – jaarlijks in een rapport zouden transparant maken wat zij zélf doen om hun systemen veiliger en waterdichter te maken.

En hoeveel geld ze daaraan uitgeven.

Het is voor de consument en voor de kiezer nogal relevant te weten hoeveel er wordt betaald voor veiligheid en hoeveel onveiligheid verdisconteerd zit in de prijs die zij voor diensten betalen.

Door de consument te laten denken dat alleen zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van bijvoorbeeld internetbankieren komen de banken stilletjes weg. Die veiligheidsvraag is inmiddels wel een kwestie voor de politiek.

{youtube}XauIMWz9Z9g{/youtube}