Oplichters verdienen miljoenen met apps

De App Store was jarenlang een baken van betrouwbaarheid voor iPhone bezitters. Alle apps waren zorgvuldig getest door Apple en moesten aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Maar dat is verleden tijd. Oplichters hebben een manier gevonden om veel geld te verdienen met nep-apps waarvoor gedupeerde klanten honderden euros per maand betalen.

Door Vincent Verweij

De Amerikaanse ontwikkelaar Johnny Lin ontdekte tientallen apps in de App Store die alleen bedoeld zijn om mensen geld uit de zak te kloppen door middel van dure abonnementen. En die apps staan hoog in de bestseller lijstjes.

Abonnement

De apps pretenderen een virus scanner te zijn, gratis wifi aan te bieden, of veilige internetverbindingen te maken. In werkelijkheid doen ze helemaal niets, behalve de gebruiker misleiden om een wekelijks doorlopend abonnement van 100 euro af te sluiten. Iedere week wordt het bedrag dan automatisch afgeschreven.

Het afsluiten van een abonnement is tegenwoordig heel simpel op de iPhone: even de vinger-scanner aanraken en je zit er aan vast. Maar om een app af te sluiten, moet je op de home button klikken, waarin de vinger-scanner verwerkt zit. Een vergissing is dus snel gemaakt: in plaats van de app te verlaten, gaat een gebruiker per ongeluk akkoord met een abonnement.

Free Trial

Johnny Lin ontdekte dat er apps zijn waarmee 300.000 dollar is verdiend in twee maanden tijd. De klanten hebben allemaal op een misleidende button met de tekst ‘Free Trial’ geklikt. In de kleine lettertjes staat dat een gratis proefabonnement automatisch na een week wordt omgezet in een betaald abonnement. Wie dus vergeet op te zeggen, zit er aan vast.

Advertenties

De vraag is waarom gedupeerden überhaupt deze apps downloaden. Het antwoord is: advertenties. De ontwikkelaars maken gebruik van nog een zwakheid in de app-winkel: betaalde zoekresultaten. Sinds kort kunnen ontwikkelaars advertenties plaatsen in de App Store die worden getoond tussen de gewone zoekresultaten en nauwelijks van de normale resultaten te onderscheiden zijn. Wie bijvoorbeeld zoekt op ‘wifi scanner’, krijgt allerlei malafide apps te zien, temidden van enkele serieuze zoekresultaten. Apple blijkt de advertenties niet te controleren. De ironie van dit alles is dat Apple ook goed verdient aan deze scams. Van alle inkomsten houdt Apple 30% voor zichzelf.