Transportsector leidt schade door qat

Nederlandse koeriersbedrijven zoals UPS, DHL en TNT lijden jaarlijks mogelijk tussen drie en vijf miljoen euro schade door de smokkel van qat. Dat komt doordat qat vaak met een koeriersdienst van Afrikaanse landen naar de rest van de wereld gesmokkeld wordt. De qat-stengels blijven maar een paar dagen goed, daarom wordt snel transport van koeriersbedrijven ingezet. De schade voor de koeriersbedrijven ontstaat door inbeslagnames en controles, die het vervoersproces stil kunnen leggen.

 ‘Een pakket dat onderschept wordt in het buitenland zorgt voor vertragingen en imagoschade’, zegt Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN): ‘Het zou me niet verbazen als de schade op dit moment tussen de drie en vijf miljoen euro per jaar is.’

Schiphol is een ideale overslaghaven doordat de plant hier legaal is in tegen stelling tot veel andere landen.

Koeriersbedrijven zeggen ook schade te leiden door inactiviteit van de Douane in Nederland. Ze investeren namelijk zelf in controles op Schiphol om zo problemen in bijvoorbeeld Noord-Amerika te voorkomen. In 2010 hebben de bedrijven zelf 200 pakketten met qat opgespoord.

In een radioreportage van het programma Dit is de Dag zegt het Openbaar Ministerie weinig aan het probleem te kunnen doen omdat de qathandel niet strafbaar is. Alexander Sakkers van TLN vreest dat de Nederlandse bedrijven in Noord-Amerika op een zwarte lijst worden geplaatst. Hij wil daarom een algeheel verbod op qat.

Qat is een licht stimulerende drug die onder andere wordt gekweekt in Kenia, Somalië en Jemen.

Luister naar Dit is de Dag.