Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#2)

In de Antwerpse haven zorgden hackers ervoor dat enorme hoeveelheden cocaïne geruisloos op de Europese markt terecht konden komen. Nederlandse criminelen stuurden het aan. Containers werden middels hacks gestolen. Gesmeerde methode. Maar het verliep niet altijd vlekkeloos. Een serie in een samenwerking tussen Crimesite en de Gazet van Antwerpen.

Door @Wim van de Pol

Kevin B. (31) uit Zoersel (B), simpele vrachtwagenchauffeur, was in de late namiddag van 21 januari 2013 met twee containers artisjokken klemgereden bij Opglabbeek. Er was een man bij hem in de cabine gesprongen en er werd met automatische geweren op zijn vrachtwagen geschoten. Het was zijn meest enerverende ritje ooit. Maar hij kwam er ongeschonden uit.

Gevolgd

Hij had de container opgehaald op de containerterminal van DP World, in de Antwerpse haven. De combinatie van B. was voor de legale eigenaar, conservenbedrijf Noliko in Bree (B), aan het rijden. De criminele organisatie was in dit geval te laat geweest. De zending cocaïne was al op weg voordat zij de container van het terrein af hadden kunnen halen. Op de Antwerpse ring had Kevin B. al in de gaten gehad dat hij was gevolgd door een Nederlandse Iveco met een leeg chassis. Achter het stuur van die trekker zat Ronnie de J..

Lege trekker

‘Op de E313 richting Hasselt was me die vrachtwagen wel opgevallen’, zegt Kevin B. later tegen de politie. ‘Ik reed met een lading van 40 ton, maar toch bleef die vrachtwagen zonder lading mooi achter mij rijden. Dat is vreemd, want omdat zo’n lege trekker veel sneller is, zou je verwachten dat hij je op zeker moment zou inhalen. Maar dat gebeurde niet.’ In de buurt van Opglabbeek kwamen er twee donkere, Audi’s en een grijze Peugeot langszij. Hij stopte. Een man klom in de cabine. B.:

‘Hij bedreigde me en zei dat er niks zou gebeuren als ik heel rustig zou verder rijden en verderop mijn vrachtwagen aan de kant zou zetten. Ik gehoorzaamde, maar plots werd mijn vrachtwagen door andere mannen onder vuur genomen. Ze schoten met kalasjnikovs op mijn truck. Ik heb nog aan die kerel gevraagd: zijn dat uw kameraden? Kun je hen alstublieft vragen of ze stoppen met schieten, want dat gaat hier anders niet goed komen. Die gangster heeft dan zijn gsm gepakt en zijn kompanen opgebeld. Hij brulde in zijn telefoon: stop met schieten, stop met schieten, jongens. Ik zit IN die vrachtwagen. Het schieten stopte onmiddellijk. (…) Ik ben uitgestapt. Ik zag dat die mannen de container openden en enkele pakketten er uit haalden. Daarna zijn ze met gierende banden weggereden.’

De recherche noteert later dat uit telefoongesprekken is gebleken dat deze overvallers door één van de verdachten ‘gasten van de beveiliging’ worden genoemd. Kennelijk werden zij ingezet voor calamiteiten: bijvoorbeeld als een container in verkeerde handen terechtkwam, die van de werkelijke eigenaar.

Verloren controle

De overvallers verbraken het zegel van de container en haalden een aantal goederen uit de container. De politie schrijft in een proces-verbaal:

Deze goederen betroffen mogelijk pakketten cocaïne daar later, in dezelfde container, nog ongeveer in sporttassen verpakt, 110 kilogram cocaïne werd aangetroffen. Tijdens de beroving werd vanuit één der Audi’s met één of meer automatische wapens op de Belgische vrachtwagen geschoten waarbij uitsluitend materiële schade ontstond. Na de overval zijn alle daders gevlucht.

Eén van de merkwaardige zaken in het politieoptreden in de zaak is dat de groep in januari 2013 al volledig in het oog wordt gehouden. Ze worden getapt, geobserveerd en gevolgd. De lege Iveco-vrachtwagen is al gevolgd vanaf Capelle aan den IJssel. De politie ziet alles gebeuren, alleen minuten voor de overval verliezen ze het contact en verliezen ze de Iveco en de vrachtwagen met de cocaïne uit het oog. In het proces-verbaal staat het zo:

Omstreeks 16:15 uur, eerder genoemde trekker met chassis vertrekt bij DP World en uit een genomen foto blijkt dat kort voor deze trekker een andere trekker rijdt met een oplegger met daarop tenminste één roodkleurige container van de rederij Hamburg Sud;
Trekker met chassis rijdt richting Maastricht/Aken; Omstreeks 17:10 uur, op de A13 ter hoogte van Tessenderloo gaan drie (3) personenauto’s achter de trekker met chassis rijden met een snelheid van ongeveer 90 kilometer per uur. Betreft een zwarte Audi A4, kenteken 89-XF-ND (2 inzittenden), een grijs/blauwe Audi A4, kenteken 35-PP-TD (1 inzittende) en een blauwe Peugeot 208 met kenteken 16-XTG-1 (2 inzittenden);
Omstreeks 17:42 uur, de trekker met chassis, beide Audi’s en de Peugeot allen de afslag 31 richting Genk/Opglabbeek nemen, vanaf dat moment hadden politiemedewerkers geen controle meer over de voornoemde voertuigen. Op maandag 21 januari 2013 omstreeks 17:42 uur werd als voornoemd de controle over de diverse voertuigen verloren bij de afslag 31 richting Genk/Opglabbeek. De controle werd verloren als gevolg van technische beperkingen van de gebruikte communicatiemiddelen.

Wie dat gelooft mag het zeggen. Het is niet het laatste opvallende element uit het hackers-traject.

Wordt vervolgd 

Lees alle delen van  de serie:

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#6)

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#5)

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#4)

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#3)

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#2)

Gehackte haven, cokesmokkel 2.0 (#1)

 

Zie eerdere berichten:

‘Overvalzaak tegen Piet S. van de baan’ (UPDATE)

Mislukt transport leidt tot overval Opglabbeek

Haagse “Godfather” aangehouden (UPDATE)

Politie zoekt getuigen coke-roof België